Tekstiviestipalvelu asiakaskeskusteluissa

Tekstiviestipalvelu osana asiakasviestintää

Tekstiviestipalvelu on erinomainen väline hoitaa yrityksesi asiakaspalvelutilanteita. Käy asiakkaidesi kanssa keskusteluita koskien asiakaspalautteita, kyselyitä ja reklamaatioita, muutoksia tilauksiin ja ajanvarauksiin. Voit keskustella SMS- ja WhatsApp –viesteillä henkilökohtaisena asiakasviestintänä tai tiimin kanssa.

SMS-viesti nopeissa asiakaspalvelutilanteissa

Erään autoalan toimijan haasteena oli tavoittaa autonsa huoltoon jättäneet asiakkaat kesken työpäivän. Asiakkaita yritettiin tavoitella etenkin puhelimitse, mutta tämä toimintamalli oli aikaa vievää ja suhteellisen kallista, koska työnjohtajien aika kului puhelimessa odotteluun. Koska vastauksia ei saatu heti, myös autojen huoltoajat venyivät. Tämä vaikutti asiakaskokemukseen ja kassavirtaan.

Haasteet saatiin ratkaistua varsin kustannustehokkaalla ja yksinkertaisella tavalla – tekstiviestillä. Puheluiden sijaan asiakkaille päätettiin lähettää keskitetystä järjestelmästä tekstiviesti, jossa kerrotaan auton mahdollisista lisähuoltotarpeista. Asiakkaat pystyivät vaikka kesken palaverin vastaamaan nopeasti SMS-viestillä. Tekstiviestipalvelu lisäsi merkittävästi asiakastyytyväisyyttä, henkilöstötyytyväisyyttä ja nopeutti kassavirtaa.

Sisäiseen viestintään liitetty tekstiviestipalvelu

Kansainvälisesti tunnetun huonekalujätin haasteena oli tavoittaa Pohjoismaissa työskentelevä oma henkilökunta nopeasti liittyen työntekijöiden päivittäisiin työtehtäviin ja työaikoihin. Monien eri kokeiluiden jälkeen päädyttiin lähettämään keskitetystä järjestelmästä tekstiviesti. Nyt henkilöstön kanssa voidaan käydä lyhyttä ja ytimekästä dialogia työhön liittyvissä asioissa keskitetysti, nopeasti ja hallitusti.

SMS-viestien keskitetty hallinta

Valtakunnallisesti toimivan kuljetuspalveluita tarjoavan yhtiön haasteena oli asiakaspalveluun tulevien SMS-viestien keskitetty hallinta. Osalla asiakkaista oli tarve lähettää mahdolliset matkareittiin tai kyydin lähtöaikaan liittyvät muutokset nimenomaan tekstiviestillä. Aiemmin SMS-viestit olivat tulleet joko matkapuhelimen näytölle tai muihin tietojärjestelmiin. Viestikeskusteluiden hallinta oli haastavaa työntekijöille. Ratkaisuksi otettiin käyttöön keskitetty järjestelmä ja tekstiviestipalvelu, jossa saapuneet viestit ja niistä lähteneet monta viestiä sisältävät viestiketjut saatiin hallintaan. Työntekijöiden käyttökokemus uudesta järjestelmästä oli erinomainen.

WhatsApp-viestit asiakaskeskusteluissa

Tunnettu hyväntekeväisyysjärjestö oli pitkään käyttänyt työntekijöiden keskuudessa WhatsApp-sovellusta. Haasteena oli kuitenkin, että kontrolli erilaisista WhatsApp -ryhmistä puuttui. Haluttiin, että järjestöllä itsellään olisi hallussa keskitetysti erilaiset WhatsApp-keskusteluryhmät. Samalla haluttiin tukea työntekijöiden toivetta käyttää WhatsAppia viestikanavana myös työasioissa. Ratkaisuksi otettiin keskitetty järjestelmä keskusteluita varten. Tämä täytti organisaation tarpeet saada WhatsApp -keskustelut hallintaan ja samalla myös asetetut vaatimukset mm GDPR:n osalta.

 

Tekstiviestipalvelu ja SMS asiakaskeskustelut

 

Integroi tekstiviestipalvelut järjestelmiin

Nämä ja monet muut asiakastoteutukset on tehty SmartDialog-alustamme avulla. SmartDialogin tekstiviestipalvelut voidaan integroida yleisimpiin järjestelmiin kuten Microsoft, Salesforce tai Hubspot, mutta sitä voidaan käyttää myös sellaisenaan selainkäyttöliittymän kautta. 

Käyttökohteita ja tapoja on useita. SmartDialog mahdollistaa niin SMS- kuin WhatsApp -viestien vastaanoton ja lähetyksen yksittäisille vastaanottajille tai isoille ryhmille. Tämä tuo yritysten käyttöön tutun ja kustannustehokkaan tavan käydä dialogia asiakkaiden, henkilöstön ja muiden sidosryhmien suuntaan. SMS ja WhatsApp ovat erittäin tehokkaita viestikanavia – myös työelämässä. Tutkimusten mukaan SMS-viestiin vastataan alle 3 minuutissa.

Jutellaanko lisää siitä, millaisia käyttökohteita teidän organisaatiollanne voisi olla SMS- ja WhatsApp-viestintään?

Lue myös:

WhatsApp asiakasviestinnässä

WhatsApp yritysviestinnässä

Monikanavainen asiakasviestintä kannattaa!