Mobiilisovellus liiketoiminnan tukena

Asiakkaan sitouttaminen, paremman ja henkilökohtaisemman palvelun tarjoaminen, kustannustehokkaan viestintäkanavan luominen. Nämä ovat yleisimmät vastaukset selvittäessämme asiakkaan kanssa vastausta kysymykseen ”Mikä on sovelluksen tavoite?”

 

Kun asiakkaan tarve on kartoitettu, siirrytään miettimään mikä on sovelluksen tuottama lisäarvo, jotta asetettu tavoite saavutettaisiin. Tässä vaiheessa alkaa yleensä suurin mietinnän hetki. Niin kuin aiemmassa Mobiilisovellus – miksi, miksi ei? -tekstissä avasimme, ei sovellus ole aina paras ratkaisu: joskus toteamme asiakkaan kanssa, että sovellus ei itseasiassa tuota niin merkittävää lisäarvoa, että sitä kannattaisi tehdä. Haluamme olla näissä asioissa rehellisiä, sillä ”väkisin myyty” kauppa löytyy tunnetusti myyjän edestä tulevaisuudessa.

Sovellusprojektien viisasten kivi on tyypillisesti rakentunut seuraavien kolmen kokonaisuuden ympäriltä:

  • 1. push-viestit (kustannustehokas ja suorakanava loppuasiakkaaseen)
  • 2. ostaminen ja maksaminen sovelluksella (lisämyynti ja aikariippumattomuus)
  • 3. etukupongit (kanta-asiakkaille tuotetut uniikit edut)

Push-viestien hyödyntäminen sovelluksissa

Push-viestit voidaan kohdentaa ja ajastaa. Kohdentaminen voidaan tehdä esimerkiksi sovelluskäyttäjän kiinnostuksen pohjalta Täg-toimintoa hyödyntämällä. Esimerkiksi miesten muodista kiinnostuneet henkilöt saavat tähän kokonaisuuteen liittyviä push-viestejä ja vastaavasti naisten muodista kiinnostuneet eivät saa näitä viestejä. Sovelluskäyttäjä ainoastaan valitsee kokonaisuudet mistä hän haluaa viestejä ja mistä taasen ei. Näin käyttäjä saa haluamaansa relevanttia viestintää, joka ei ärsytä.

Viestit voidaan myös ajastaa ja automatisoida sen mukaan, mikä on kyseiselle kohderyhmälle paras ja mieluisin vastaanottoajankohta. Viestien hallinnointi tapahtuu luonnollisesti samasta käyttöliittymästä, josta koko sovellusta hallitaan.

Push-viestit voidaan myös kohdentaa oikeaan kohtaan sovellusta, kuten uutisiin, etuihin tai muuhun vastaavaan kokonaisuuteen deeplink-toiminnoilla. Näin deeplink toiminto vähentää sovelluksen sisällä tapahtuvaa mahdollista harhailua ja käyttäjä saadaan ohjattua oikeaan kohtaan sovellusta, jolloin käyttäjältä tosin poistuu ”etsimisen riemu”.

Ostaminen ja maksaminen sovelluksella ja sen hyödyt

Sovellus tarjoaa 24/7 avoinna olevan kauppapaikan kuluttajalle. Ostaminen onnistuu helposti paikasta ja ajasta riippumatta. Sovellukseen voidaan kytkeä useita eri maksutapoja, kuten kortti-, verkkopankki-, mobiili- tai laskulla maksaminen.

Sovelluksessa maksukortin tiedot ns. tokenisoidaan, eli mahdolliset kortilla tapahtuvat väärinkäytön riskit rajoittuvat kyseisen sovelluksen sisällä tapahtuvaan ostamiseen. Kortintietoja ei toisin sanoen voida väärinkäyttää muissa ympäristössä. Kun korttitiedot on kerran syötetty sovellukseen, on lisäostaminen kuluttajalle todella helppoa ja nopeaa. Ostamisen yhteydessä tiedot ostoksesta luonnollisesti välittyvät myyjälle ja maksutapahtumien tiedot voidaan tuoda esimerkiksi kirjanpitoon.

Sovelluksen avulla voidaan lyhentää myös jonotusaikoja, kun asiakkaat voivat tilata tuotteet valmiiksi esimerkiksi jääkiekko-ottelussa tai vaikkapa kesäteatterissa. Näin asiakas saa parempaa palvelua lyhemmillä jonoilla ja myyntiaika kasvaa koko tapahtuman mittaiseksi, puhumattakaan ennakkotilaamisesta! Myös myyjäosapuoli osaa tämän ansioista varautua tulevaan menekkiin paremmin.

Tuotteen antaminen ja kaupan todentaminen asiakkaalle käy nopeasti ja helposti: tuotteet voidaan kuitata luovutetuiksi sovelluksen näytöltä tai vastaavasti käyttöliittymästä käsin.

Kanta-asiakkaiden sitouttaminen etukupongeilla

Yritys voi luoda rajattomasti etukuponkeja käyttöliittymällä. Edut luodaan helposti muutamassa minuutissa lisäämällä kupongin kuva sekä edun muut tiedot.

Mobiilit etukupongit voivat olla kertakäyttöisiä, jatkuvia, määräaikaisia tai esimerkiksi earlybird-tyylisiä (esim. etu 100 nopeimmalle). Erityisen tehokas toimintamalli etukuponkien markkinoinnissa on kokemuksemme mukaan ollut se, että käyttäjille lähetetään push-viesti, joka pohjautuu hänen kiinnostuksen kohteeseensa. Painamalla saapunutta push-viestiä pääsee asiakas suoraan etukuponkiin.

Etujen lunastamisessa olemme yleensä suosineet asiakkaidemme kanssa sitä, että käyttäjä tai myyjä lunastaa edun käytetyksi suoraan sovelluksen näytöltä. Käytetyistä eduista syntyy dataa, jota yritys voi hyödyntää omassa etumaailman luonnissa ja kampanjoiden analysoinnissa.

Asiakkailtamme löytyykin hyviä kokemuksia muun muassa siitä, miten varaston loppueriä on poistomyyty kanta-asiakkaille erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Ja kun edut ovat ensimmäisenä (tai ainoastaan) saatavilla sovelluksessa, on asiakkaalla taas yksi syy ladata sovellus puhelimeensa!

Mitä lisäarvoa sovellus voisi tuoda teidän liiketoimintaanne? Ota meihin yhteyttä, niin selvitetään!

Jussi Jalasaho

 

 

Jussi Jalasaho, Sales Director

 

 

Lue myös: Mobiilisovellus – Miksi, miksi ei?