Conversational marketing markkinoinnin tulevaisuuden trendinä

Conversational marketing eli keskusteleva markkinointi nostaa edelleen päätänsä puhuttaessa markkinoinnin tulevaisuuden trendeistä.

Keskustelut ja niiden merkitys asiakassuhteen luomisessa ei suinkaan ole mikään uusi juttu, mutta teknologian kehityksen ja asiakaskäyttäytymisen jatkuvan muutoksen myötä keskustelujen monikanavaisuus luo markkinoille sekä uusia mahdollisuuksia, että haasteita.

Mitä Conversational marketing on?

Hubspot määrittelee conversational marketingin kyvyksi käydä yksilöllisiä keskusteluita asiakkaiden kanssa useissa eri kanavissa, miten, missä ja milloin he sitä haluavatkaan.

Conversational marketing saatetaan usein sekoittaa verkkosivuilla oleviin chatbotteihin tai live chatteihin, mutta se on paljon muutakin. Se on monikanavaista läsnäoloa, joka ottaa huomioon jokaisen asiakkaan yksilönä: Keskustelut viedään sinne, missä kukin asiakas jo valmiiksi on.

Keskustelu tapahtuu asiakkaan ehdoilla ja sitä täytyy olla valmis jatkamaan myöhemmin minkä tahansa kanavan kautta ilman punaisen langan hukkaamista. Asiakas ja hänen kanssaan käydyt keskustelut täytyy muistaa.

Nykypäivän asiakas arvostaa henkilökohtaisuutta ja vaivattomuutta 

Asiakkaiden kannalta tämä kaikki kuulostaa lottovoitolta. Ihmiset käyttävät yhä enemmän aikaansa sosiaalisessa mediassa ja pitävät yhteyttä toisiinsa eri pikaviestikanavien kautta. Tämä yhteydenpidon vaivattomuus halutaan siirtää myös yritysten kanssa käytyyn vuorovaikutukseen.

Yrityksen nettisivuilla skrollaamisen tai asiakaspalvelussa jonottamisen sijaan asiat halutaan hoitaa nyt nopeampaan tahtiin kuin ikinä. Kukapa ei haluaisi hoitaa asioita itselle ominaisella tavalla, mahdollisimman helposti ja tutussa kanavassa – Oli se sitten tekstiviesti, WhatsApp tai sosiaalisen median kanava.

Esimerkki:

Mietitäänpä tilannetta, jossa henkilö on juuri ostanut verkkokaupasta valaisimen. Tilauksen mentyä läpi hän vastaanottaa automaattisen tilausvahvistuksen tekstiviestillä. Asiakas huomaa heti viestin saatuaan, ettei muistanut lisätä tilaukseensa valaisimen lamppuja. Tällaisessa tilanteessa asiakkaalla on usein seuraavat vaihtoehdot:

 

1. Etsiä asiakaspalvelun sähköpostiosoite tai puhelinnumero muokatakseen tilausta

2. Tehdä kokonaan uusi yksittäinen tilaus omine toimituskuluineen

3. Ostaa lamput jostain muusta kaupasta esimerkiksi seuraavan kauppareissun yhteydessä

 

Voisi kuvitella, että useimmat kuluttajat valitsevat vaihtoehdoista viimeisimmän sen vaivattomuuden vuoksi.

Kun asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus aloittaa vapaamuotoinen keskustelu suoraan tilausvahvistukseen vastaamalla, tarjotaan hänelle suoraviivainen tapa tilauksen muuttamiselle ja kysymysten esittämiselle. Tällöin esimerkin henkilö voisi suorittaa lisätilauksen juuri siinä kanavassa, johon hänet on jo valmiiksi tilausvahvistuksella ohjattu.

Yrityksiltä vaaditaan monikanavaisten keskusteluyhteyksien tarjoamista

Whatsapp, Facebook Messenger ja muut pikaviestikanavat tulevat tulevaisuudessa nousemaan yritysten ja asiakkaiden välisen keskustelun tärkeäksi tapahtumapaikaksi. 

Yrityksiltä tämä edellyttää kykyä olla läsnä eri kanavissa, sekä hallinnoida lukemattomia keskusteluita samanaikaisesti. Pikaviestikanavia on kourallinen jos toinenkin, jonka lisäksi asiakaskunta voi olla hyvinkin kirjavaa sisältäen edustajia monesta eri ikäryhmästä. 27-vuotias milleniaali todennäköisesti käyttää kanavia eri tavoin, kuin sosiaalista mediaa hieman vieroksuva keski-ikäinen, mikä tuo oman lisähaasteensa monikanavaiselle keskustelulle.

Keskusteluiden käyminen useassa kanavassa ristiin on mahdollista, mutta vaatii yrityksiltä huomattavan määrän resursseja sekä jatkuvasti päivitettävän asiakastietokannan. Vaihtoehtoisesti keskustelut voidaan hoitaa myös kätevästi yhdellä ja samalla järjestelmällä. Uudella palvelualustallamme SmartDialogilla et ainoastaan vastaa asiakkaidesi viesteihin, vaan voit myös aloittaa keskusteluita kohderyhmien kanssa eri pikaviestikanavissa.

Leave us your information, we will contact you!

Chat with us via text or WhatsApp!