SMS markkinointi on osa toimivaa verkkokaupan viestintää
SMS markkinointi toimii erinomaisesti olennaisena osana verkkokaupan viestintää. Ilmoita tekstiviestillä esimerkiksi verkkokauppasi uutuuksista, tarjouksista, alennuksista, toimituksista ja kerää asiakaspalautteita.
Puhelin on aina mukana, joten SMS markkinointi tuo parhaat tarjouksesi heti asiakkaiden ulottuville. Tekstiviestillä tavoitat asiakkaat välittömästi, sillä viestin huomioarvo on lähes 100 %. SMS markkinointi pitää juuri teidän verkkokauppanne asiakkaan mielessä ensimmäisenä ostotarpeen syttyessä.
Tekstiviestit ja pikaviestit verkkokaupan asiakasviestinnässä
Koronan jälkeen yritysten ja yhteisöjen digipalveluiden kehitys on harpannut huimia askelia eteenpäin. Varsinkin verkkokauppoja kehitetään nyt vauhdilla. Onneksi näihin liittyvät alustateknologiat (esim. Shopify, WooCommerce, Magento) ovat jo pitkälle kehittyneitä, ja tarjoavat monen kokoiselle ja eri toimialoilla toimiville organisaatioille useita vaihtoehtoja.
Usein asiakaskommunikaatio osana verkkokauppojen ostopolkuja perustetaan sähköpostiviestinnän varaan. Tämä toimii kyllä, ja viestit saadaan menemään asiakkaille perille. Jos (ja kun) verkkokauppaan halutaan kehittää entistä monimuotoisempaa ja henkilökohtaisempaa asiakasviestintää, tulee relevanteiksi kanaviksi myös tekstiviestit ja pikaviestit.
Olipa kyseessä ostoprosessin osana oleva viestintä tai esimerkiksi jälkimarkkinointi, vaatii se näiden viestikanavien käytön, jotta viestit saadaan varmasti perille ja viestille saadaan mahdollisimman korkea huomioarvo.
Verkkokaupan SMS markkinointi ja muu SMS viestintä
54% kuluttajista kokee, että SMS markkinointi on hyvä viestikanava, mutta vain 11% yrityksistä käyttää niitä. Tekstiviesti- ja pikaviestimarkkinoinnissa on siis markkinoijille iso mahdollisuus parantaa asiakaskokemusta ja luoda voimakkaampaa asiakasuskollisuutta.

Millaista SMS markkinointi verkkokaupassa voisi olla?
Tervetuloa-viesti kirjautumisen jälkeen
”Tervetuloa klubiin! Hyödynnä kuukauden kanta-asiakasetusi nyt heti. https://siirry.fi/1234.”
Alennusmyynnistä ilmoittaminen
”Hiihtoloman alennusmyyntimme on voimassa vielä 2 päivää, pp.kk.vvvv saakka. Hyödynnä nyt huipputarjoukset: https://siirry.fi/1234.”
Asiakkaan muistaminen syntymäpäivänä
”Hyvää syntymäpäivää Asiakas X! Juhlasi kunniaksi tarjoamme XX% alennuksen tuotteistamme tällä koodilla 12345.”
Tuoteuutuuksista viestiminen
”Hei Asiakas X. Nyt verkkokaupassa uudet X tuotteet, käy tsekkaamassa: https://siirry.fi/1234.”
Millaista muu verkkokaupan SMS viestintä voisi olla?
Toimitukseen liittyvät viestit tilauksen jälkeen
”Tilaus toimitettu: Tilauksesi on lähetetty pp.kk.vvvv. Arvioitu toimitusaika pp.kk.vvvv. Seuraa toimitusta https://siirry.fi/1234.”
Sisältö-ohjattu viestintä
”Hei! Matkasi lähestyy, lue tästä blogikirjoituksestamme, miten saat lomastasi kaiken irti: https://siirry.fi/1234.”
Mielipidekyselyt
”Hei! Olitko tyytyväinen asiointiisi verkkokaupassamme? Arvostamme palautettasi: Vastaa tähän viestiin avainsanalla VERKKOKAUPPA ja anna numero 1-10, riippuen miten onnistuimme (1=huonosti, 10=kaikki sujui superhyvin) ja anna vapaasanainen palaute loppuun halutessasi”
Käynnistä SMS markkinointi turvallisesti suomalaisen palvelutarjoajan kanssa
Nykyiset teknologiat tekstiviestien ja pikaviestien käytössä ovat pitkälle kehittyneitä ja tietoturvallisia. Niiden käyttöönotto on teknisesti suhteellisen helppoa. On kuitenkin huomioitava, että asiakasviestintään liittyy paljon sensitiivisiä asioita, kun esimerkiksi asiakastietoja käsitellään osana viestintää.
Varsinkin, jos käytetään globaalin toimijan palveluita, voi sopimusehtojen, henkilötietojen käsittelyperiaatteiden sekä tietoturva-asioiden sopiminen olla hankalaa. Usein tällaisessa tilanteessa ei voida käyttää yrityksen tai yhteisön omia sopimuspohjia, vaan globaalin toimijan omia sopimuksia.
Suomalaiset yritykset, kuten Arena Interactive, ovat erikoistuneet SMS tekstiviestien ja pikaviestikanavien tarjoamiseen Suomessa ja globaalisti, osana omia palvelualustojaan. Olemme huolehtineet tietoturvasta ja henkilötietojen käsittelystä ja meidän kanssamme sopimustekniset asiat hoituvat suoraviivaisesti ja luotettavasti.
SMS markkinointi on muutakin kuin viestien lähetystä
Kun halutaan esimerkiksi käyttää 2-suuntaista viestintää, jossa loppuasiakas voi vastata hänelle lähetettyyn viestiin, käytetään virtuaalisia puhelinnumeroita tai lyhytsanomanumeroita. Tämän lisäksi käytetään tarvittaessa avainsanoja ohjaamaan eri vastaukset oikeaan paikkaan verkkokauppa-alustassa. Tämä vaatii asiantuntemusta, jotta palvelut saadaan toimimaan mahdollisimman sujuvasti ja kustannustehokkaasti. Kokeneen toimijan kanssa näiden suunnittelu ja sopiminen hoituu helposti.
Lisäarvoa tuo mahdollisuus yhdistää SMS markkinointi esimerkiksi maksupalveluihin (tekstiviestilaskutus ja mobiilimaksu). Voit myös liittää lahjakoodit osaksi tekstiviestimarkkinointia ja muuta SMS viestintää. Hyödynnä lahjakoodeja esimerkiksi asiakaspalkitsemisessa ja asiakkaidesi muistamisessa.
Lue myös:
Miten SMS kampanja ja tekstiviestimarkkinointi tavoittaa asiakkaat?
Monikanavainen viestintä SmartDialogissa – Hyödyt yrityksesi liiketoiminnalle