Panoksia uudistumiseen – Isoin askelin eteenpäin

Vuoden pimein aika on vihdoin selätetty ja on aika suunnata katseet kohti aurinkoista kevättä, josta olemmekin saaneet jo hieman nauttia. Meillä Arena Interactivella mennyt talvi on ollut vauhdikas ja hyvin mielenkiintoinen. Olemme olleet yhtiönä voimakkaan muutoksen keskellä viimeisen muutaman vuoden aikana. Todellinen isompi muutos saatiin nytkäytettyä kunnolla vauhtiin viime vuoden aikana, ja se jatkuu entistä vauhdikkaampana tänä vuonna.

Tavoitteena on, että perinteisestä SMS-palveluiden tarjoajasta muovataan digitaalisen viestinnän ja maksamisen rautainen asiantuntijayhtiö. Yhtiön ydinliiketoimintaa ovat edelleen tekstiviestipohjaiset palvelut ja uusina palveluina mukaan ovat tulleet mobiilisovellukset, digitaaliset maksuratkaisut sekä markkinointiautomaatio.

Vahva ja yhtenäinen organisaatio muutoksen mahdollistajana

Erityisen iloinen olen siitä, miten olemme organisaationa vahva ja yhtenäinen, vaikka uuden oppiminen ja kehittyminen on vaatinut ja vaatii edelleen miltei jatkuvaa epämukavuusalueella oloa. Ihmisillä on aito ja vahva halu siihen, että pystymme kehittymään ja tarjoamaan asiakkaillemme entistä parempia palveluita ja ratkaisuja.

Välillä tuntuu että muutos on tuskastuttavan hidasta, mutta kun hetkeksi pysähtyy miettimään sitä, miten olemme muuttuneet ja menneet eteenpäin, on muutoksia tapahtunut ilahduttavan paljon

Tätä olemme organisaationa tukeneet siten, että olemme pyrkineet kehittämään yrityskulttuuriamme entistä joustavammaksi, jolloin yksittäinen työntekijä voi hyödyntää erilaisia työtapoja ja metodeja työskentelyssään saavuttaaksemme mahdollisimman tehokkaan tavan toimia.

Tämä motivoi myös minua henkilökohtaisesti eteenpäin, koska kasvussa ja muutoksen keskellä olevan organisaation luotsaaminen ei aina ole se kaikkein helpoin tehtävä. Välillä tuntuu, että muutos on tuskastuttavan hidasta, mutta kun hetkeksi pysähtyy miettimään sitä, miten olemme muuttuneet ja menneet eteenpäin, on muutoksia tapahtunut ilahduttavan paljon.

Uudistuminen ja muutos on meille elintärkeää, jotta pystymme entistä paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ja tarjoamaan heille yhä kehittyneempiä tapoja toteuttaa digitaalista liiketoimintaansa.

Vahvistusta joukkoihin

Palveluksessamme ovat aloittaneet alkuvuoden aikana asiakkuusjohtajana Helsingissä Hanna Fröman sekä viestintäassistenttina Jyväskylässä Anni Nyyssönen. Haluan vielä tässä toivottaa molemmat tervetulleeksi organisaatioomme. Hienoa saada sekä rautaista kokemusta, että nuoruuden intoa mukaan!

Sisäisen organisoitumisen osalta isoin muutoksemme on ollut se, että myyntipäällikkömme Jussi Jalasaho nimitettiin 1.4. alkaen yhtiömme myyntijohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi.

Jussin ehdoton vahvuus on siinä, että hän pystyy pukemaan vaikeankin teknisen asian ”kansankieliseen” muotoon, jolloin myös ei niin digiorientoitunut kuulija pystyy helposti saamaan kiinni siitä, mitä lisäarvoa olemme palveluidemme avulla tarjoamassa. Tämä helpottaa ja tehostaa myyntiämme, koska digitalisaation edetessä palvelumme koskettavat yhä isompaa määrää muun muassa pk-yrityksistä.

Yhtiömme näkyvyyden ja viestinnän osalta olemme aktivoituneet entistä voimallisemmin sosiaalisessa mediassa, jossa pyrimme jakamaan mahdollisimman paljon yhtiömme osaamista koskevaa materiaalia blogijuttujen, kuvien ja videoiden muodossa. Yhtenä keskeisimpänä asiana pyrimme tuomaan esille olemassa olevia asiakaskeissejä, joissa palvelujemme avulla on pystytty luomaan merkittävää lisäarvoa. Näistä lisää myöhemmin.

Tärkeää oppia uusista asiakkuuksista

Asiakaskuntamme on kasvanut sekä monipuolistunut entisestään alkuvuoden aikana. Uusina asiakkaina palveluitamme käyttävät muun muassa Finavia, Goodyear sekä Unigrafia.

Uusien palveluidemme, kuten mobiilisovellusten ja markkinointiautomaation tiimoilta olemme päässeet entistä syvemmälle asiakkaidemme liiketoimintaan ja siellä toimimiseen. Palveluiden toimittaminen vaatii syvällistä ymmärrystä asiakkaan liiketoiminnasta ja toimintatavoista. On ollut hienoa huomata, miten keskeisinä palvelumme asiakkaiden liiketoiminnassa koetaan. Tämä selkeästi inspiroi myös henkilöstöämme ja kehittää osaamistamme huimin harppauksin.

Muutos perinteisten SMS-palveluiden toimittajasta kehittyneempien viestintä- ja maksuratkaisujen toimittajaksi ei ole tietenkään tapahtunut ilman kasvukipuja. Niitäkin olemme kokeneet joidenkin asiakkaidemme kanssa, mutta vaikeistakin asioista on selvitty yhdessä voittajina.

Haluan vielä tässä kiittää asiakkaitamme, joiden kanssa olemme tehneet monia hienoja projekteja ja päässeet oppimaan pöydän molemmilla puolilla uusia asioita. Jatketaan yhdessä hyvää työtä!

Mauticin käyttäjästä Suomen ensimmäiseksi yhteistyökumppaniksi

Kuten vuoden alussa uutisoimme, tuli meistä viime vuoden lopulla markkinoinnin automaatiotyökalu Mauticin ensimmäinen virallinen suomalainen kumppani. Mautic on yhdysvaltalainen pilvipohjainen palvelu, joka automatisoi yrityksen myynnin ja markkinoinnin prosesseja. Järjestelmä soveltuu niin B2B kuin B2C markkinointiin. Sen avulla viestintää ja markkinointia pystytään kohdentamaan niin, että asiakkaille tarjotaan juuri sellaista sisältöä joka heitä kiinnostaa.

Lue myös: Mautic – markkinointisi tehostaja, resurssiesi säästäjä

Markkinoinnin automaatio on nyt kovaa huutoa, ja Mautic onkin noussut varteenotettavaksi kilpailijaksi esimerkiksi Hubspotille, joka on ehkä tunnetuin työkalu yrityksen prosessien automatisoimiseen.

Tavoitteenamme on saada merkittävä määrä uusia asiakkaita Mauticin käyttäjiksi. Olemme keskittäneet Mautic osaamisen Jyväskylän toimipisteeseemme, josta käsin pystymme palvelemaan asiakkaitamme keskitetysti.

Uuden järjestelmä-alusta PULSEn kehitystyö hyvässä vauhdissa

Yksittäisenä asiana ylivoimaisesti suurin muutos ja positiivinen haaste meille on työn alla olevan uuden järjestelmä-alustamme PULSEn kehitystyö. Järjestelmä tarjoaa tehokkaat palvelut ja kanavat asiakkaiden aktivoimiseen ja sitouttamiseen.

Entinen siilorakenteinen käyttöliittymä korvataan uudella palvelut yhdistävällä käyttöliittymällä, tarjoten yhtenäisen käyttäjäkokemuksen asiakkaillemme.

 Järjestelmän tuottaman datan avulla käyttäjä pystyy todentamaan järjestelmän päänäytöstä (”markkinointijohtajan dashboardista”) palveluiden/kampanjoiden toimivuuden ja tulokset. Järjestelmä tarjoaa palvelut digitaaliseen viestintään (SMS, Email, Push-notifikaatiot), markkinointiautomaation (Mautic), mobiilisovellukset, maksupalvelut sekä kontaktien hallinnan.

Kehityksen yhtenä perusajatuksena on pidetty sitä, että kaikista mahdollisista palveluista löytyy rajapinta, jolloin järjestelmän integroituminen erilaisiin järjestelmäympäristöihin olisi mahdollisimman helppoa. Entinen siilorakenteinen käyttöliittymä korvataan uudella palvelut yhdistävällä käyttöliittymällä, tarjoten yhtenäisen käyttäjäkokemuksen asiakkaillemme.

Tavoitteenamme on, että olemme siirtäneet kaikki asiakkaamme uuden järjestelmän piiriin vuoden 2020 loppuun mennessä.

Mukavaa ja aurinkoista kevään alkua kaikille!

Aki Hankaniemi

Aki Hankaniemi, CEO